Kings Canyon (2)

18 april 2017 - Desert Springs, Australië

Dinsdag.  Bewolkt 20 graden
DSC_1059DSC_1083Het blijft vroeg opstaan. Half zes reveille. WC zoeken in het donker (oppassen voor slangen, schorpioenen en duizendpoten) tent opruimen en ontbijt. Half zeven naar de eerste locatie.
Een track lopen in  Kings Valley. 7 km klimmen en klauteren. 3 uur en zere voeten later terug beneden. Wel een mooie wandeling. De gids nu iets meer sociaal en goede verhalen over de geologie en biologie. Dat duurde tot de afdaling begon toen was hij snel in geen velden of wegen te bekennen. Veel wind en fris maar voor deze loop is dat niet erg. Al met al hebben we deze dagen in de outback bijna geen zon gezien en hoeden en zonnebrand waren niet nodig.

DSC_1081Van te voren veel gelezen over de vliegen in de outback. De eerste dagen weinig van gemerkt maar vandaag zijn ZE er. In no time zitten we onder. Ze kruipen overal, oren, ogen, mond. Een heel hoog irri gehalte. Constant om je heen slaan maakt lunchen een lijdensweg en daardoor bevat de wrap meer proteïnen dan bedoeld.

De middag is voor de terugweg van 400 km naar Alice Springs. Weinig entertainment of activiteit. Om de reis minder saai te maken is een toeristische route Ingelast.  100 km over een outback gravel road. Argument is om  een indruk te geven van de outback wegen maar de praktische reden is dat het de rit 150 km korter maakt. DSC_1101Hotsend en schuddend door een totaal verlaten landschap. Het had wat korter mogen zijn. Laatste stop voor Alice Springs is een Camel farm annex tankstation. Dromedarissen zijn nu een lucratief exportproduct naar de Arabische landen. De Australische variant kan meer last dragen dan de Arabische versie. Dromedarissen zijn populair geweest als transport middel in het verleden. Na het mechaniseren van transport zijn er een aantal losgelaten en nu zijn het er een miljoen in het wild en een plaag.
Het tankstation heeft ook als attractie een aantal slangen waaronder een enorme python. Als ik al problemen heb met slangen dan staat in geen verhouding tot onze tiener vriendinnen. Het gegil van de meiden moet zelfs in  Sydney gehoord zijn.