Port Douglas (3)

22 april 2017 - Port Douglas, Australië

Zaterdag, wisselvallig 29 graden

DSC_0255DSC_0242De laatste excursie van onze Tour. De Daintree Walkabout.
Geen adventure tour met boogschieten of speervissen maar sightseeing door het Daintree regenwoud. Met zijn vieren in een Toyota Landcruiser onder leiding van een (verwesterde) Aborginal tourleider. Maar onze gids Dennis bracht zeker voldoende overerfde kennis mee om dit een mooie tocht te maken. Interessante locaties met verhalen uit zijn jeugd en opgedane kennis over bomen en planten van zijn vader.

DSC_0259DSC_0276In de Daintree raakt het regenwoud het rif en maakt het een uniek natuurgebied. De Daintree is het oudste regenwoud ter wereld en grote delen zijn nog niet gecultiveerd (en worden ook nu beschermd als world heritage)
Zoet water uit de bergen mengt zich hier met het zoute water wat bij vloed naar binnen stroomt. Gebied van mangroves en krokodillen.
Vandaag geen krokodillen gezien of gezocht. De uitnodiging om te zwemmen in een van de kreken hebben we niet aangenomen. Pootje baden was voldoende.

...

DSC_0236DSC_0292De Daintree is ook een van de weinige plekken waar de laatste saurier vogel, de Cassowarrie nog voorkomt. Moeilijk te spotten maar mede dankzij Cecile hebben we er toch een paar gezien vandaag. Leguanen, spinnen van alles wat. Beesten normaal gesproken in een Zoo, nu in hun eigen omgeving.
Goede verhalen hoe bomen en planten door de Aboriginals gebruikt werden (worden) in hun dagelijkse leven. Anders dan de Aboriginals in de Outback zijn ze hier wel geaccepteerd en opgenomen in de maatschappij terwijl ze toch hun oude cultuur proberen vast te houden en door te geven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl