Sydney (2)

5 april 2017 - Sydney, Australië

WP_20170404_024De eerste volle dag in Sydney. Gelukkig (nog) geen last van jetlag. Op tijd op pad wel rekening houden met bewolkt weer, Kans op regen en vrij fris, 17 graden. Goed ingepakt op pad in North Sydney, hemd, polo en regenjas. Cecile op haar best als tourguide en direct al kennis gemaakt met de heuvelachtige omgeving. Knieën en kuiten spreken onmiddellijk hun zorg uit over het parcours.Ook binnen een halfuur weet ik waarom het de Australische zon anders is dan in de rest van de wereld. Na kort overleg terug naar huis om regenjas en hemd achterwege te laten en een flinke zonnecrème op te smeren. Het is warmer dan verwacht.
WP_20170404_005De eerste grote attractie van Sydney is de Brug. Imposanter dan Brooklyn Bridge is het een enorme stalen kolos die de baai overspant. Een van de pylonen biedt een prachtig uitzicht over de baai en herbergt het museum van de brug, waar de geschiedenis van de bouw in de depressiejaren goed is gedocumenteerd. Wat dit museum extra bijzonder maakt is het feit dat ik nu als oude-van-dagen "senior discount" op de museumprijs heb gekregen. Even wennen aan het idee, maar korting is snel verdiend.
WP_20170404_023De brug en het Operahouse zijn de meest bekende iconen van Sydney en ik denk dat ik ze wel 100 keer op de foto heb gezet. WP_20170404_011Ik zal selectief publiceren. De wandeling langs de oorspronkelijke haven met oude gebouwen, veerboten en het Opera house geeft een mooi beeld van de stad. De oude gebouwen worden wel overschaduwt door de beglaasde en betonnen mastodonten van de Sydney skyline. Consultancy en bankiers strijden daarbij om de twijfelachtige eer wie de grootste heeft.
WP_20170404_015Bij het Operahouse begint het botanische park. Slingerend langs de baai leveren prachtige bomen en planten een schril contrast met de betonnen beplanting van City Centre.
Wandelen in het park rond lunchtijd is een uitdaging. Zwermen fitness fanatics vliegen in hun lunchtime door het park als bijen op jacht naar hun nectar. Daardoor een hele goede indruk gekregen van het even-marketing werk van Cecile. Het weer in Sydney maakt een work-out om in de buitenlucht verleidelijk en groepen white collars wisselen hun driedelig streepje om voor shorts en een sweatband. Cecile verkoopt sportprogramma's en personal trainers. Kuddes Aussies laten zien dat daar zeker een markt voor is.
Na een prima lunch in de haven, waarbij we gelukkig droog de enige echte regenbui hebben vermeden, heeft Cecile me de binnenstad laten zien. Wat dat betreft lijkt Sydney erg op city center van Manhattan of Toronto. Wel een eerste schrik en teleurstelling. Bij pinnen voor cash weigeren alle automaten me geld te geven. Schrik om het hart, Geen idee waarom tot Cecile me de vraag stelde of ik pinnen in het buitenland wel geactiveerd had.... Iets wat ik vergeten heb te checken.
Als elke zichzelf respecterende metropool is de binnenstad van Sydney een grote bouwput. Het zal een goed doel dienen maar het is een zooitje. Via Chinatown terug nar de baai en daar een ferry genomen voor een rondvaart door de baai. En dat levert weer een prachtig beeld van Brug en Operahouse. Terug thuis als eerste de bankinstellingen gechecked (yup..alleen pinnen in Europa staat aan) Dankbaar dat ik er op het laatste moment aan gedacht heb om mijn bankcalculator mee te nemen. Instelling aangepast. Vervolgens even met Lies geskyped.
DSC_0189En toen tijd voor mijn verjaardagskado. Cecile had tickets voor de opera Carmen geregeld voor ons en haar vriendin Charlotte en haar vriend.
Met de trein de stad in op weg naar het fraaie Central Station. Een korte break en kennismaking in Cecile stamkroeg voordat we aanschoven bij de openlucht opvoering van Carmen in het botanische park. Een mooie show en imposant geluid waarbij ook tussentijds vuurwerk niet ontbrak. Opera the Australian way..
Een lange dag en mooie dag.