Flores (1)

8 november 2010 - Flores, Guatemala

Zondagavond redelijk op tijd in het hotel. Goeie kamer dit keer met als enig minpuntje dat onze kamer aan de straatzijde ligt. Een doorgaande straat met veel knetterende tuktuks, die tot die in de nacht onder het raam doorscheurenden. Onder leiding van onze gids naar een plaatselijk restaurantje gegaan waar we goedkoop maar zeker niet vies hebben gegeten. Vanochtend opnieuw vroeg op voor onze laatste excursie van deze tour. De ruines van Tikal. Vooraf wat vuile was ingeleverd. De bedoeling is dat we die vanmiddag weer schoon terugkrijgen. Ontbijt buiten op de veranda van de ontbijtzaal lekker met een vroeg zonnetje uitkijkend ovet het Petenmeer. Direkt daarna op pad voor Tikal. Anderhalf uur rijden, wat nu eens meevalt. Tikal is een van de grootste Maya steden geweest vol met tempels en pyramides. En ligt midden in de jungle van het tropisch regenwoud. Van de 3000 gebouwen die met satelietfotografie zijn geidentificeerd is slechts 20% opgegraven. Voorlopig blijft dat zo want de onderhoudskosten zijn nu al immens. Elke twee maand moet een gebouw ontdaan zijn van nieuwe begroeing. De jungle rukt voortdurend op en overwoekert de ruines. Tikal is een nationaal park, met in het centrum de site en er omheen wandelroutes door het oerwoud. Bijzondere flora en fauna. De wandelroutes, in een heel warme en vochtige omgeving, hier en daar steil waren voor Mam eigenlijk al te veel en zij heeft veel rust moeten nemen en ook vanmiddag tijd hebben om bij te komen. In Tikal mogen veel (niet alle) gebouwen beklommen worden. Via steile trappen of etages omhoog wat wel een goede conditie vereist. Mooie opnames gemaakt. Tikal is wel de mooiste site vanwege de mooie mix van halfgerestaureerde gebouwen in een indrukwekkende jungle.

Chichen Itza, de meest bekende en uitgeroepen tot een van de nieuwe wereldwonderen is eigenlijk de minste van de 5 die we gezien hebben. Gelukkig geen muggenbeten. Het risico voor malaria zat er wel aan vast bij de wandeling door het bos. De mensen die wel malariapillen hebben geslikt hebben goed last van de bijwerkingen gehad (misselijk,diarree) iets wat ons behoudens de Montezuma dag bespaard is gebleven. Na een goede lunch in het park terug naar Flores voor een vrije middag. (rust voor Mam)

1. Agnes:
    9 november 2010
    Tikal even gegoogled, dat ziet er idd wel erg stoer uit.